Jedenáctý ročník soutěže Czech Grand Design zná své vítěze. Ze 116 nominovaných autorů v deseti kategoriích si ti nejlepší odnesli z pražského Stavovského divadla jak vítězství, tak unikátní ceny. Tentokrát to byly koruny ze skleněných střepů od Liběny Rochové, loňské vítězky.
Zpočátku opatrně přijímaná soutěž si po jedenácti letech vybudovala nebývalé renomé i zájem jak odborníků, tak tvůrců a laické veřejnosti. Důvod? Velmi jednoduchý.
Design už není něčím elitářským nebo předraženým, ale základní podmínkou, která odlišuje kvalitní výrobky od těch průměrných, nepraktické od funkčních. Dodává věcem punc výjimečnosti a zároveň vzdává hold dobrému řemeslu.
Pro výrobce je dobrý design také nutnou vstupenkou k úspěchu na trhu. Bez nadaných designérů ovšem vzniknout nemůže. A určitě není náhodou, že pro úspěšné firmy navrhují ti nejlepší designéři.
Jsou to spojité nádoby. A také není náhodou, že nejlepší čeští tvůrci už dnes běžně navrhují pro prestižní zahraniční značky.
Grand designér roku: studio deForm - Jakub Pollág a Václav Mlynář, policový systém Zig Zag
To platí i pro letošní vítěze, studio deForm, tedy Jakuba Pollága a Václava Mlynáře, kteří pracují v Londýně. Získali jak titul Designér roku, tak jim Akademie designu dala cenu Grand designér roku. Ta se uděluje napříč všemi kategoriemi.
Prostě se nám dobří designéři urodili, jak by řekly tři půvabné, neokoukané a vtipné průvodkyně, které uváděly slavnostní večer ve Stavovském divadle, Eliška Křenková, Marika Šoposká a Zuzana Stavná. Slavnostní večer, který režírovala Jana Burkiwiczová, se nesl v duchu tématu „s hlavou v oblacích“.
Nejlepší designéři roku 2016
Do finále postoupili vždy tři autoři či studia nebo firmy. U každého je uvedeno dílo či důvod, proč získali tuto nominaci. Na prvním místě je vítěz.
Designér roku deForm - (interaktivní hra Koski, policový systém Zig Zag (HEM) Lucie Koldová - série koberců Brush (Chevalier Edition), kolekce svítidel Puro (Brokis), kolekce Flint (Lexon) Roman Šedina, kolekce váz KA
Módní designér roku Miro Sabo - kolekce S/S 17 Boa Design - kolekce Urban Traveller (Tilak) Kateřina Plamitzerová - kolekce S/S 17 Nihon Lobendau
Designér šperku roku Markéta Kratochvílová - kolekce Dragon Spirit, kolekce Mononoke Eva Růžičková - kolekce Výšky a hlubiny ZORYA - kolekce Cluster, Formula a Graft
Grafický designér roku Oficina - koncepce a vizuální styl festivalu Mouvo Tomáš Celizna, Adam Macháček, Radim Peško / celková koncepce a vizuální styl 27. Mezinárodního bienále grafického designu Brno 2016 (Moravská galerie) Adam Macháček, Kateřina Šedá - koncepce a vizuální styl soutěže 51 + Nejkrásnější české knihy roku, publikace Jaderná puma a její výroba v amatérských podmínkách (Památník národního písemnictví)
Designér roku - finalistka Lucie Koldová, série koberců Brush pro francouzskou značku Chevalier Edition
Grafický designér roku: vítězem se stala Oficina za koncepci a vizuální styl festivalu Mouvo.
Fotograf roku Vendula Knopová - Portréty studentů Katedry scenáristiky a dramaturgie FAMU, fotografie pro kolekci Chataři (Tereza Rosalie Kladošová), fotografie pro Amazing production a You Make T-shirt Jiří Hroník - fotografie kolekce Ø (Hana Zárubová) Tomáš Souček - katalog Maxim Velčovský Vše za 39 (Moravská galerie v Brně), kniha Obsese (Magnus Art)
Ilustrátor roku Michal Bačák - ilustrace pro časopis Newsweek, mísy Živa, C3PO (Křehký) David Böhm a Jiří Franta / kniha Průvodce neklidným územím - Příběhy českého výtvarného umění (1900 –2015) (Labyrint) Maria Makeeva / ilustrace pro Koncept Story, ilustrace pro román Neviditelný (Take take take), ilustrace pro časopis Newsweek
Obchod roku PageFive knihkupectví - výstavní činnost a festival ilustrace Lustr Koncept Story - propojení obchodu s ateliérem a živé akce Pragtique - celkový koncept obchodu se suvenýry
Výrobce roku: BOMMA za kolekci svítidel Phenomena a Soap (na snímku, autor Ota Svoboda)
Výrobce roku BOMMA - kolekce svítidel Phenomena (DECHEM), Soap (Ota Svoboda), Shibari (Kateřina Handlová) a Lantern (Jan Plecháč a Henry Wielgus) mmcité1 - lavička Construqta a odpadkový koš Minium (David Karásek), kolekce houpaček Swing on! (Boa Design) Plastia - vermikompostér a pěstební nádoba UrbAlive (Jiří Pelcl)
Objev roku Eduard Herrmann - parková lavička Satellite (mmcité1), svítidla Ignis (BOMMA) Pavel Coufalík - koncepce a vizuální zpracování publikace Orientační systémy v československé socialistické architektuře Vojtěch Říha, Matěj Polách - projekt Superior Objects
Skleněné střepy jako tvůrčí myšlenky
Trofeje pro jedenáctý ročník Cen, skleněné korunky, vytvořila oděvní designérka a Grand designérka roku 2015 Liběna Rochová ve spolupráci s Petrem Kuchtou a sklárnou Ajeto.
„Ocenění nejlepším, tedy korunovace. Proto jsem jako letošní trofej vytvořila korunu ze skleněných střepů, jako myšlenek, které se nakonec spojí v jeden celek, jeden objekt. Zároveň jsem chtěla do seriózního objektu přinést trochu nadsázky, a proto jsem do každé koruny zakomponovala zlatý nebo stříbrný pásek se zapínáním, které známe z kšiltovek,“ vysvětluje Liběna Rochová.
Objev roku: Eduard Herrmann za parkovou lavičku Satellite (mmcité1)
Designér roku - finalista Roman Šedina, kolekce váz KA
Síň slávy
Do Síně slávy, která každoročně oceňuje celoživotní přínos v oboru, vstoupil grafický designér, profesor a akademický malíř Rostislav Vaněk. Připojil se tak k Bořku Šípkovi, Františku Víznerovi, Janu Kaplickému, Janu Solperovi, Zdeňce Bauerové nebo Zdeňku Zieglerovi. Ti byli do Síně slávy uvedeni v předchozích letech.
Fotogalerie |
Zobrazit fotogalerii
Rostislav Vaněk patří k osobnostem, které u nás formovaly grafický design a vizuální komunikaci jako disciplínu. V roce 1974 stál u zrodu sdružení Typo&, později inicioval založení mezigeneračního TypoDesignClubu a v posledních ročnících působil jako předseda Mezinárodního bienále grafického designu v Brně.
Svou prací se do širšího povědomí zapsal jako autor informačního systému pražského metra a dalších projektů. V roce 2008 založil studio Signature Type Foundry, které pod jeho vedením vytvořilo řadu moderních písem.
„Práce Rostislava Vaňka se vyznačují rozeznatelným grafickým rukopisem, systémovým komplexním pojetím, optickým perfekcionismem a čistotou v pozoruhodné plakátové tvorbě, logotypech nebo knižním designu. Schopnost citlivě vést druhé se plně projevila v pedagogické činnosti na pražské Uměleckoprůmyslové škole, kde působil jako vedoucí ateliéru Grafický design a vizuální komunikace,“ vysvětluje Iva Knobloch, kurátorka a předsedkyně poroty Grafický designér roku Cen Czech Grand Design.
Festival designu
Nejlepší práce ročníku 2016 se návštěvníkům představí na festivalu Best of 2016 ve Ville Pellé od 30. března do 2. dubna 2017. Festival předvede nejen čtyři desítky finalistů (po pěti z každé kategorie), ale nabídne i „živý“ program, do kterého se budou moci zapojit návštěvníci všech věkových kategorií.
Na programu budou přednášky, diskuse a workshopy přímo s designéry, nebudou chybět ani dětské dílny, ve kterých ti nejmenší budou moci zapojit svou fantazii a tvořivost. Dospělé návštěvníky potěší, že bude celá výstava prodejní, takže si zde mohou přímo na místě pořídit současné designové kousky od interiérových doplňků přes módu a šperk až po grafiky a knihy.
Leave a Comment