Brno přidalo do učebnic architektury nejednu významnou funkcionalistickou stavbu. Do ulice Veselá v centru města směřuje dům od architektů Bohuslava Fuchse a Arnošta Wiesnera. V budově, v níž dnes sídlí Komerční banka, je však také hodně netradiční kadeřnictví.
V parteru budovy z roku 1930 s železobetonovou konstrukcí a typickou funkcionalistickou fasádou (hlavní vstup do budovy je však z náměstí Svobody) navrhl architekt Jiří Zhoř ze studia Muon už druhý interiér. Po prodejně módních doplňků a oblečení DNB z roku 2008 přibylo kadeřnictví Táňa Kmenta.
Základním materiálovým archetypem je zde černá ocel, nerezový plech a betonové stavební překlady.
Interiér kadeřnictví pojal jako scénu, na níž pracují kadeřníci a jsou opticky spojeni jak s prostorem ulice, tak pasáže banky. "Scéna je realizována jako diagonální prostorový raumplán, kde převýšením úrovní dochází k základnímu dispozičnímu řešení a současnému vzájemnému uvolnění," doplňuje Jiří Zhoř.
"Cílem tohoto projektu bylo navázání na vyhraněný architektonický výraz budovy, který vychází z nosné páteře železobetonové konstrukce, vnímání jejího materiálového akcentu v měřítku a konstruktivnímu obsahu použitých výrazových prostředků v samotné realizaci interiéru," vysvětluje architekt Zhoř.
Trochu jiný interiér
Fotogalerie |
Zobrazit fotogalerii
Místo "sterilních" hladkých ploch se architekt rozhodl dát přednost odhalení železobetonové konstrukce banky. Sice ji zjemnil bílým nástřikem, ale jinak neváhal použít až "brutální" industriální prvky: staré masivní trámy, černou ocel či betonové stavební překlady. Přiznané zůstaly i rozvody vzduchotechniky nebo elektrické rozvody.
"Měřítko a rozložení vneseného raumplánu tvoří určité propojovací jádro, se základní strukturou provozních funkcí.
Na ni navazuje instalace vnitřního vybavení, realizovaného solitéry, které jsou v prostoru interiéru paralelou měřítka a materiálového působení vzhledem ke stávající svébytnosti architektonického kontextu," popisuje svou koncepci architekt Zhoř.
Stavební prvky nahradily klasické schody.
Dřevěné trámy posloužily i jako police.
Hrubé povrchy stěn, překladů a dřevěných trámů kontrastují s hladkou podlahou, jež je pro podobný provoz nezbytná. Vedle betonu použil i nerezové plechy a zrcadlové stěny, barevný akcent v bílo-šedo-černém interiéru představují pouze velkoformátové fotografie a kosmetické přípravky. A samozřejmě samotní zákazníci.
Leave a Comment