Gramofon slouží v interiéru jako socha aneb terapie vinylovou deskou

Dokonalý zvuk a krása jako přidaná hodnota reprezentují výrobky rodinné firmy 440 Audio, kterou založil Tomáš Jiráček. Zejména nová řada gramofonů Art působí v interiéru jako drobné umělecké dílo.

Další zajímavé návštěvy najdete v časopise Domov.

Proč jste se rozhodli v éře neustále se vyvíjejících nových technologií pro výrobu gramofonů? Vinyl podle nás má stále co říci i v mo­derní době, stejně tak jako analogová fotografie. Digitální technologie jsou krásná věc, která usnadňuje a zpříjemňuje každodenní život, nicméně ně­kdy toho může být trochu moc. Je dobré se občas zastavit.

Na LP deskách je kro­mě určitých zvukových kvalit skvělá i obřadnost celého procesu, která nás nutí zpomalit, zamyslet se, vyslech­nout celou desku... Pro spoustu lidí před­sta­vují desky až určitou formu terapie.

Se kterými materiály nejčastěji pracujete, jaké vizuální zážitky lze od nich očekávat? Naše návrhy gramofonů jsou ze­jmé­na o vyznění použitých materiálů. Snažíme se ukázat krásu nikoliv v okáza­los­ti a blyštivosti, ale detailu, který lze postupně objevovat a odhalovat. Vel­mi rádi pracujeme s přírodními materiály, jejichž kouzlo pro nás spočívá v jednoduchosti a přirozenosti.

Fotogalerie

Zobrazit fotogalerii

Nejčas­těji jde o kámen a dřevo, letos jsme odstarto­vali řadu Art, ve které nabízíme ve spolupráci s Kryštofem Rybákem i gra­mo­fony ze skla. Každý materiál je jiný a má ji­nou charak­te­ristiku, která se odvíjí i od povrchové úpravy a dalších vlastností.

Díky tomu je možné obje­vovat nové a nové věci v závislosti na okol­ním světle a pro­středí. Nejvíce vi­ditelné je to samořejmě na skle.

Jaká je životnost produktu? Gramofony vyrábíme na zakázku. V součas­nos­ti nabízíme šest druhů těl (G1–G6) ve třech řadách (Classic, Exclusive a Art). Tato těla je možné osa­dit raménky a přenoskami nejrůz­nějších výrob­ců ve velkém cenovém rozpětí, tudíž i cena gra­mo­fo­nu se může zásadně lišit. Díky technickému ře­še­ní je možné i hardware v průběhu života gramo­fonu měnit či doplňovat.

Lze začít s lev­něj­ším raménkem a do budoucna přikoupit dražší a po­dob­ně... Životnost produktu jako ta­kové­ho se od­víjí od míry a způsobu používá­ní. Nicméně díky modularitě gramofonu je možné různé části mě­nit. Tělo samotné je věc vícegenerační.

Skleněný Gramofon G2 art. Vznikal ve spolupráci s KryštofemRybákem. Lze vidět v Chemistry Design Store.

Tomáš Jiráček

*1959

Vystudoval střední odborné učiliště strojní, kde získal vztah k materiálům a řemeslu. Jeho celoživotní láska k hudbě, umění a designu udává směr vlastní tvorby. Po sametové revoluci stál u zrodu prvních High-End studií v Praze. Zároveň se po celou dobu zabýval vývojem a výrobou vlastních gramofonů a audio produktů. V současné době zúročuje získané zkušenosti v rámci své rodinné firmy 440 Audio.

*1959

Vystudoval střední odborné učiliště strojní, kde získal vztah k materiálům a řemeslu. Jeho celoživotní láska k hudbě, umění a designu udává směr vlastní tvorby. Po sametové revoluci stál u zrodu prvních High-End studií v Praze. Zároveň se po celou dobu zabýval vývojem a výrobou vlastních gramofonů a audio produktů. V současné době zúročuje získané zkušenosti v rámci své rodinné firmy 440 Audio.

Další zajímavé články o designu a návštěvy interiérů najdete v časopise Domov.

Leave a Comment