Ze starých ostravských strojíren vznikl prostor s moderním designem

Strojírny, ale také odborné učiliště. Budova z roku 1920 má bohatou historii. Stavba z režného zdiva, se skeletovým systémem a zajímavou dřevěnou velkorozponovou střechou se v roce 1993 stala zaslouženě kulturní památkou.

Ale nejen historií „je stavba živa“, dnes tu najdete vzorkovnu koupelen, vytápění a povrchových materiálů Elements na ploše 1 200 m 2 . Spojení památkově chráněné budovy s takovým showroomem není rozhodně běžné.

Společnost Gienger se však spojila s architektem Janem Linhartem ze studia C0 15, aby vytvořil ze staré budovy strojíren dostatečně inspirativní prostředí, které bude funkčně a dispozičně splňovat její požadavky.

Zádveří představuje tvarově a materiálově jednoduchý objem a je kontrastem k historické průmyslové stavbě.

„Návrh maximálně využívá stávajícího dispozičního řešení. Jednotlivé funkční celky jsou rozděleny do bočních křídel a patra hlavního traktu. Přízemí hlavního traktu a část patra jsou sdíleným prostorem, kde se jednotlivé oblasti prolínají,“ popisuje architekt Linhart.

V přízemí ponechal jako dominantní odhalené cihlové stěny a původní betonové konstrukce, které díky čtyřem tunám abraziva použitého při tryskání a závěrečné penetraci vypadají velmi zajímavě.

„Po architektonické stránce jsme se snažili vytvořit jednotně výtvarně laděný prostor, který bude vytvářet vhodné prezentační prostředí pro designově velmi pestrý sortiment. Maximálně jsme využili všechny hodnotné architektonické prvky stávající stavby,“ doplňuje Jan Linhart.

Vzorkovna byla přihlášena do soutěže Interier roku, kde byl iDNES hlavním mediálním partnerem. O výsledcích soutěže více zde .

Dřevo a kovářská čerň

Fotogalerie

Zobrazit fotogalerii

Dispoziční uspořádání budovy má tvar písmene H. Hlavní trakt je dvoupatrový a z přízemí jsou přístupná čtyři symetrická boční křídla.

Hlavní trakt zastřešuje ojedinělá válcová střecha na dřevěných obloukových vaznících se záklopem. Plášť objektu je z režného zdiva s naznačeným tektonickým systémem.

Architekt Linhart ponechal materiály v jejich původní barevnosti a struktuře. Základní podlahy jsou tak jednotné ve všech částech budovy a ve struktuře připomínající beton.

Jako doplňující materiál použil dřevo v podobě dubové prkenné podlahy, uplatnilo se i na stěnách a podhledu. Industriální charakter zdůraznily šedé konstrukce expozitorů (výstavních vitrín), parapetů, stěn a podobně. Vše doplnilo architektonické nasvětlení.

Velmi důležitý výtvarný, ale i funkční prvek představuje nové zádveří. To zde chybělo. Jenže pro provoz takového objektu je takový prostor velmi důležitý.

Může se hodit

Bydlení Vinoř - cenově dostupné luxusní domy na Praze 9.

Vice domů k prodeji na Reality.iDNES.cz.

Bydlení Vinoř - cenově dostupné luxusní domy na Praze 9.

Vice domů k prodeji na Reality.iDNES

„Navrhli jsme proto řešit zádveří v souvislosti s venkovní částí. Jeho tvarově a materiálově jednoduchý objem je kontrastem k historické průmyslové stavbě. Spolu s reklamním poutačem vytváří dominantu venkovního vstupního prostoru,“ vysvětluje architekt Linhart.

A protože v jednoduchosti je krása a podstatou interiéru bylo podpořit samotný design vystavených exponátů, a ne jej zastínit, architekt velmi střídmě zacházel s použitými materiály i barvami. Použité dřevo je výhradně dřevěná podlaha Kährs Safari Dub, ocelové prvky jsou ošetřené „kovářskou“ černou barvou.

Industriální charakter zdůraznily šedé konstrukce expozitorů, parapetů, stěn a podobně, ale také betonové stropy.

Na podlahu byla použita cementová stěrka s epoxidovým nátěrem v matném provedení.

To vše napomáhá k tomu, aby jednotlivé vystavené kusy ještě více vynikly a díky dobrému dispozičnímu řešení se zde lidé na ploše 1 200 m 2 „neztráceli“.

Funkční a praktické řešení

V centru jsou dvě zasedací místnosti, dva jednací stoly zavěšené ze stropu a pak dalších deset nezávislých jednacích prostor pro schůzky stavebníků a montážních i projekčních partnerů.

Recepce je kompletně opláštěná dřevěnou podlahou.

Přízemí nabízí dva extrémy prezentace koupelen, a to prostorově velkolepé a dostatečně odlišné realizace na jedné straně, a pak menší a základnější série.

V jedné části si klienti mohou ujasnit styl a design, který je zaujme, druhá část je určena spíše designově nenáročné klientele a cenově dostupným řešením.

Významný prvek u vstupu představuje recepce, kompletně opláštěná dřevěnou podlahou. Tento materiál použil architekt Linhart také na vyvýšené pódium společně s podhledem se zapuštěnými liniovými LED svítidly.

„Propojení funkční kuchyně, menších stolů, přes obytné uspořádání až k navazující koupelně nepřímo naznačuje kompletnost nabídky a celistvost řešení pro klienty centra,“ objasňuje autor projektu.

Návštěvníka mohou zaujmout i kontinuální police podél celé obvodové stěny vyrobené z oceli a jednací stoly zavěšené ze stropu. Památkáři zase ocenili citlivý přístup při instalaci vzduchotechniky ve druhém podlaží, kde bylo potrubí „schováno“ do černé izolace a provléknuté do dřevěné konstrukce střechy.

Společnost Gienger si budovu starých strojíren z roku 1920 nevybrala až tak náhodou. Idea propojení prvků neboli elementů má původ u německé „matky“ GC Gruppe (největší světový prodejce zařízení pro budovy a byty), která má téměř stoletou historii.

Hlavní trakt zastřešuje ojedinělá válcová střecha na dřevěných obloukových vaznících se záklopem.

Autor

Ing. arch. Jan Linhart (*1972), absolvent ČVUT, fakulty architektury, má vlastní studio C015.

Zaměřuje se na projekty s komplexním přístupem od celkového architektonického pojetí přes stavební materiály až po finální interiérové zpracování. Své zkušenosti uplatňuje také v oblasti sportovních staveb a urbanistiky. Nelimituje materiály pro svoji tvorbu a ani je nijak neupřednostňuje.

Hledá optimální cestu mezi přáním klientů, specifiky stavby a designovou čistotou. Pro své projekty navrhuje mnohdy i nábytek na míru bez ohledu na použité materiály a v celkovém pojetí zakomponuje tyto prvky do celku.

Ing. arch. Jan Linhart (*1972), absolvent ČVUT, fakulty architektury, má vlastní studio C015.

Zaměřuje se na projekty s komplexním přístupem od celkového architektonického pojetí přes stavební materiály až po finální interiérové zpracování. Své zkušenosti uplatňuje také v oblasti sportovních staveb a urbanistiky. Nelimituje materiály pro svoji tvorbu a ani je nijak neupřednostňuje.

Hledá optimální cestu mezi přáním klientů, specifiky stavby a designovou čistotou. Pro své projekty navrhuje mnohdy i nábytek na míru bez ohledu na použité materiály a v celkovém pojetí zakomponuje tyto prvky do celku.

Soutěž Interiér roku

V rámci soutěže Interiér roku jsou každoročně oceňovány výjimečné české soukromé i veřejné interiéry, a to v šesti kategoriích. Předsedou poroty je prorektor Vysoké školy uměleckoprůmyslové prof. Jiří Pelcl. Hlavním mediálním partnerem soutěže je iDNES.cz a pořadatelem Institut bytového designu.

S nejzajímavějšími soutěžícími (nejen s vítězi) postupně seznamujeme čtenáře až do vyhlášení dalšího ročníku soutěže na stránkách Bydlení iDNES.cz

Více o soutěži zde. Cílem je popularizovat originální bydlení, stejně jako mimořádný design obchodů, firemních prostor, hotelů, restaurací a podobně.

Do dalšího ročníku soutěže lze zasílat přihlášky od 4. 10. 2016. Tentokrát se mohou hlásit také architekti ze Slovenské republiky s projekty, které byly realizovány na Slovensku.

S nejzajímavějšími soutěžícími (nejen s vítězi) postupně seznamujeme čtenáře až do vyhlášení dalšího ročníku soutěže na stránkách Bydlení iDNES

Více o soutěži zde . Cílem je popularizovat originální bydlení, stejně jako mimořádný design obchodů, firemních prostor, hotelů, restaurací a podobně.

Do dalšího ročníku soutěže lze zasílat přihlášky od 4. 10. 2016 . Tentokrát se mohou hlásit také architekti ze Slovenské republiky s projekty , které byly realizovány na Slovensku.

Leave a Comment